Generhvervelse af kørekort

Har du været så uheldig, at du skal til generhverve dit kørekort / skal til kontrollerende køreprøve, så har vi ekspertisen til at hjælpe dig igennem.

Det er ofte meget individuelt, hvad du skal gøre i forhold til, hvor du er i processen. Derfor vil vi meget gerne vejlede dig. Udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os 😊

Generhvervelse af kørekort

Tilmelding til generhvervelse af kørekort sker ved udfyldelse af denne formular.
Vi tager kontakten til dig snarest.
Ring eller skriv endelig, hvis du har spørgsmål.

Info

Vi har forsøgt at svare på de mest hyppige spørgsmål i FAQ nederst på siden – men uddyber og forklarer gerne nærmere i forhold til lige din situation.

Priser

Med forbehold for ændringer, trykfejl og prisstigninger. Alle priser er inkl. moms.

Ofte stillede spørgsmål

Du har helt sikkert en masse spørgsmål vedrørende forløbet, og disse er du altid mere end velkommen til at kontakte os omkring. Vi har gjort vores bedste for at besvare de typiske spørgsmål nedenfor.

På Rødovre Køreskole afholder vi prøveteori 3 gange om ugen: mandage, tirsdage og onsdage fra kl. 17-18
Dog ikke, når vi har et nyt hold, der starter. Man kan altid se på kalenderen på hjemmesiden, hvilke dage der er prøveteori.

Til prøveteori er der to prøver, som kørelæreren gennemgår ud fra de fejl eller spørgsmål som deltagerne har. På denne måde kommer man rundt om meget af teorien.
Derudover er der vejledning i, hvordan billederne og spørgsmålene skal forstås og er bygget op. Der findes faktisk ikke ”trick-spørgsmål” i en teoriprøve 😊

En kontrollerende køreprøve består af en teoriprøve og praktisk prøve.

En betinget frakendelse af kørekortet betyder, at du beholder du dit kørekort på betingelse af: Du består en kontrollerende køreprøve, såvel teoriprøve som praktisk prøve.

Efter du har fået din dom, modtager du et brev om dette fra Færdselsstyrelsen. Efterfølgende modtager du et brev, hvori der står betingelserne for en kontrollerende prøve, herunder en frist, der ligger 6 måneder fremme.

Dumper du enten den teoretiske eller praktiske prøve, inddrager den prøvesagkyndige dit kørekort. Du må ikke længere køre bil, førend du har bestået den praktiske prøve.

Du får frakendt kørekortet i en periode og må ikke længere køre bil. For at få dit kørekort tilbage, skal du bestå en kontrollerende køreprøve – teori- og praktisk prøve.

Der skal indsendes en ansøgning om generhvervelse via Borgerservice. Det er vi gerne behjælpelige med.

Færdselsstyrelsen sender din ansøgning retur på e-boks / digital post. I ansøgningen er der beskrevet, hvilke betingelser, som du kan generhverve kørekortet efter.

Hvis du får frakendt kørekortet indenfor de første 3 år, får du et kørselsforbud. Du kan generhverve dit kørekort ved at gennemføre Særlig Køreundervisning.

Særlig køreundervisning betyder, at du skal gennemføre et undervisningsforløb med 8 teorilektioner og 8 kørelektioner – i særlig rækkefølge, samt bestå en kontrollerende køreprøve (teori- og praktisk prøve)

Det vil sige, at du har kørekortet ”på prøve”.

Du vil blive bedt om at indlevere dit kørekort til politiet. I op til 3 år efter kan du generhverve dit kørekort ved at gå til en køreprøve (teori- og praktisk prøve).

Du kan blive bedt om at skulle til en helbredsmæssig køretest. Det er læge eller politi, der kan indstille dig til sådan en køretest, hvis der er begrundet tvivl om din evne til at køre bil. Det kan være på grund af fysiske eller kognitive udfordringer.

Køreskolen / kørelæreren skal booke den vejledende helbredsmæssige køretest hos Færdselsstyrelsen. Derfor skal vi bruge det brev, som du har modtaget fra Færdselsstyrelsen.

Der er afsat 1 time til en vejledende helbredsmæssig køretest. Du skal køre med en prøvesagkyndig i 30-60 min. for at teste, om du kan føre bilen sikkert i alle trafiksituationer. Indholdet af køretesten afhænger af, hvad lægen har beskrevet at udfordringen er. Den kan for eksempel bestå af test af koordination, styrke og koncentrationsevne.

Du skal IKKE op til en teoriprøve.

Hvis den prøvesagkyndige ikke mener, at kørslen er tilfredsstillende, må du ikke køre bil, før du har bestået en kontrollerende køreprøve. Den beslutning tages, hvis den prøvesagkyndige vurderer, at du på dagen ikke er en sikker trafikant. Det vil sige, at du skal til en teoriprøve og praktisk prøve.

Har du fået en frakendelse – ubetinget eller betinget – på baggrund af kørsel i påvirket eller svækket tilstand pga. alkohol eller narkotika, skal du gennemføre et ANT-kursus. ANT står for Alkohol, Narkotika og Trafik.
ANT-kurset er obligatorisk og skal gennemføres, før du kan blive godkendt til køreprøve (teori- og praktisk prøve).

Vi hjælper gerne til med vejledning samt godkendelse. Kontakt os endelig 😊

Ved betinget frakendelse af kørekortet kan der ansøges, når du modtaget brevet fra Færdselsstyrelsen, hvor betingelser og frist er beskrevet. Ansøgning og brev skal afleveres/medbringes til Borgerservice.

Ved ubetinget frakendelse af kørekortet kan der ansøges, når du har modtaget en dom. Der afleveres en ansøgning til Borgerservice. Borgerservice sender herefter ansøgningen til Færdselsstyrelsen. Når de har behandlet ansøgningen, modtager du besked i e-boks/digital post med et brev om betingelserne samt din ansøgning. Brev og ansøgning skal printes ud og efterfølgende godkendes på Borgerservice.

Ved ubetinget og betinget frakendelse af kørekortet skal der afleveres en ansøgning til Borgerservice. Når denne er godkendt og alle betingelser er opfyldt, kan køreskolen booke en teoriprøve.
Der kan første bookes en praktisk prøve, når teoriprøven er bestået.